O projekcie - Zbójnikolandia

As part of our website we use cookies to provide you with services at the highest level, including in a manner tailored to individual needs. Using the site without changing the settings for cookies results in saving them on your device. You can change your cookies' settings at any time. More details in our Cookies policy.

Article Index

 

            Warto również wykorzystać imprezę plenerową – w tym wypadku zaprojektowany już FESTIWAL ZBÓJNICKIE IGRCE, jako element promujący tradycje kulturalne 6 krajów przez które ZBÓJNICKI SZLAK przebiega. Festiwal będzie promował wielokulturowość Karpat.

7

Jeśli łączy się imprezę, z odwiedzeniem danego – promowanego miejsca to przyciąga więcej turystów i zainteresowanych gości. Karpaty powinny stać się prawdziwym zagłębiem festiwalowym.

Projekt „Zbójnicki Szlak”® stara się przyciągnąć szerokie grono odbiorców zbój – produktów, eksperymentuje z folklorem w wersji pop. W festiwalu będą brali udział grafficiarze, którzy będą wplatywać w swoje rysunki motywy zbójnickie. Na „Festiwalu Zbójnickie Igrce” będą brały udział zespoły góralskie ale również zespoły muzyczne grające alternatywną muzykę, ale z ludowym brzmieniem.

Festiwalowa mapa imprez kulturalnych odbywających się co roku w Polsce imponuje liczbą wydarzeń i wielością podejmowanych tematów. Każde większe miasto, a nawet mniejsze ośrodki aspirują do posiadania własnej festiwalowej wizytówki. Miejmy nadzieję, że Żywiec, oprócz sztandarowej imprezy jaką jest Tydzień Kultury Beskidzkiej zyska nową międzynarodową imprezę jaką będzie „Festiwal Zbójnickie Igrce”. Impreza ta była by idealnym przykładem event marketingu.

            W Polsce mamy 250 cyklicznych imprez folklorystycznych, 140 muzeów ze stałymi wystawami o tematyce etnograficznej, 2 tys. autentycznych zespołów ludowych, 19 szlaków tematycznych związanych z zasobami kultury ludowej, w tym wliczony już SZLAK ZBÓJNIKÓW KARPACKICH®. Warto wykorzystać ten potencjał.

            Nośna impreza kulturalna może jak magnez przyciągnąć do nawet pozornie nieatrakcyjnego miejsca tłumy turystów. Uda się to jednak tylko wtedy, gdy będzie oparta na przemyślanej strategii.

            Projekt „Zbójnicki Szlak”® zakłada aby Żywiec, który został wytypowany na stolicę zbójnictwa karpackiego miał kolejną nośną imprezę – „Festiwal  Zbójnickie Igrce”. Nie tylko wielkie miasta mogą budować wizerunek, swoją markę na wydarzeniach kulturalnych. Strategia eventowa projektu „Zbójnicki Szlak”® jest nietypowa i oryginalna. Zakłada ona, że Festiwal „Zbójnickie Igrce” będzie odbywał się nie tylko w Żywcu, ale również innych miejscach zlokalizowanych na szlaku, m.in. w Krakowie, Zakopanem, Nowym Targu, Nowym Sączu, Muszynie itp.

            Festiwal został wymyślony, aby wskrzesić dawną tradycję i przybliżyć współczesnym zapomnianą już trochę historię zbójnictwa karpackiego. Promocja kultury wielonarodowego tygla, jakim jest mityczny łuk Karpat stała się znakomitym pomysłem na ożywienie turystyki tego regionu.

            Wszelkie wydarzenia są okazją do dotknięcia miasta, do stworzenia odpowiedniej legendy o danym miejscu, w tym wypadku legendy o zbójnictwie karpackim. Projekt „Festiwalu Zbójnickie Igrce” jest pomysłem unikalnym. Czasem, żeby odnieść sukces, wystarczyć może jeden chwytliwy produkt regionalny, w tym wypadku produkt zbójnicki.

            Obecnie coraz częściej zdarza się, że miasta konkurują ze sobą o możliwość organizacji wydarzeń kulturalnych. Wszystko dlatego, że wpływają one nie tylko na przyjazd tysięcy turystów, ale także na coś znacznie ważniejszego i trudniejszego do osiągnięcia – pozytywny wizerunek miasta.

            Inwestycje w sferze kultury są elementem korzystnym na wielu płaszczyznach. Po pierwsze miasto zyskuje prestiż – dane miasto trafia na kulturalną mapę świata. Poza tym przyjeżdża wielu turystów – co oznacza wielki potencjał dla turystyki, ogromny zysk dla podmiotów turystycznych i hoteli. Dodatkowym atutem jest to, że często są to osoby bardzo opiniotwórcze – z dziedziny mediów, kultury, polityki, które mają znaczny wpływ na kreowanie wizerunku miasta. Bardzo zyskują biura turystyczne, które zajmują się turystyką kulturową, oferta związana z „Festiwalem Zbójnickie Igrce” musi cieszyć się ogromnym zainteresowaniem.

            To taka inwestycja w przyszłość. Unikatowy program „Festiwalu Zbójnickie Igrce” wymyślony przez twórcę szlaku jest bardzo wyrazisty.

             Miasta są coraz bardziej zainteresowane festiwalami, ponieważ dostrzegają, że to nie tylko wydarzenie kulturalne rozumiane jako sprawa duchowa, ale także jako doskonała promocja. Oczywiście najpierw trzeba w to sporo zainwestować, ale warto ryzykować, ponieważ taka inwestycja zawsze wraca do miasta ze zdwojoną siłą. Poza tym dla ciekawych inicjatyw, a taką jest projektowany „Festiwal Zbójnickie Igrce” zawsze można znaleźć sponsorów.

            Duże miasta mają większe możliwości w zakresie zorganizowania renomowanego festiwalu na większą skalę, jednak również i mniejsze miasta zaczynają dostrzegać potencjał tkwiący w organizacji imprez kulturalnych. Małe miejscowości mają swój urok i pozwalają lepiej zjednoczyć uczestników festiwali. Różnorodność propozycji imprez kulturalnych implikuje powstanie nowych form turystyki. „Festiwal Zbójnickie Igrce” może napędzić chociażby turystykę kulinarną, bo będą tam serwowane zbójnickie przysmaki. Zorganizowany zostanie zbójnicki jarmark. Smakosze i wielbiciele trunków są w stanie przemierzyć setki kilometrów, by zaspokoić głód i pragnienie. Powołanie do życia nowego tworu kulturalnego musi iść w parze z kompleksowym planowaniem od strony marketingowej. Informacja o imprezie powinna intrygować, budzić ciekawość, aż w końcu doprowadzić do sytuacji, w której bez danego festiwalu po prostu nie można się obejść. Odpowiednia oprawa, popularyzacja są kluczem do sukcesu.

            Projekt ZBÓJNICKI SZLAK® promuje również unikatową kuchnię karpacką i kuchnię myśliwską. Świadomość obcokrajowców o karpackich produktach kulinarnych jest wciąż niewielka.  Zagraniczny konsument, decydując się na produkt regionalny, nie sugeruje się jedynie smakiem czy wyglądem, lecz także całą niezwykłą historią powstania produktu.

            Dlatego powstał autorski pomysł opracowania zbójnickiej książki kucharskiej „ZBÓJNICKIE SMAKI”® zawierającej wiele przepisów na zbójeckie przysmaki. O zbójnickim produkcie warto snuć opowieści. Tworząc opowieść, która ma zaintrygować jej adresatów i podkreślić wyjątkowość zbójnickiego produktu, warto go podświetlić na wiele sposobów. Tu pojawią się pytania o miejsce pochodzenia zbójnickiej potrawy, związek z grupami etnicznymi czy też z czasem przygotowania, historią, zwyczajami, a może tajemniczymi, sekretnymi zbójeckimi sposobami ich przygotowania.

W dobie globalizacji coraz częściej szukamy tego, co oryginalne, niepowtarzalne. Dziedzictwo kulinarne to ważny element naszej karpackiej kultury.  

            Odgrywa ogromną rolę w promocji każdego regionu, właśnie ze względu na swoją różnorodność, specyfikę typowych dla danego regionu karpackiego produktów żywnościowych i potraw. Nikogo nie trzeba przekonywać, że kuchnia to nie tylko fast –food. Dobrze wypromowany produkt kulinarny może stać się wizytówką regionu i produktem turystycznym.

            Projekt ZBÓJNICKI SZLAK® promuje zwłaszcza produkty slow food. Trzeba pamiętać, że produkty regionalne choć nie są głównym powodem, dla którego turyści decydują się na wyjazd, to na pewno dodają karpackim regionom swoistego zbójnickiego charakteru. A przemyślana zbójecka historia i odpowiedni kontekst zbójnickiej opowieści może rzutować na przyjazd turysty. Opowieść gawędziarza, może zrobić z niejednej kiełbasy prawdziwy zbójecki rarytas.

            Dlatego w strategii promocji marki ZBÓJNICKI SZLAK® zastosowano tzw. storytelling, które jest bardzo skutecznym narzędziem marketingowym. Ten sposób promocji jest idealnym sposobem dla marki, która co dopiero wchodzi rynek. Ekologiczne wędliny, wina, domowe nalewki i regionalne zbójnickie specjały przyciągną tłumy. Marka ZBÓJNICKI SZLAK®  promuje zatem zdrowe, regionalne produkty regionalne oraz kulturę zdrowego, ekologicznego jedzenia. Promuje żywność wytwarzaną naturalnymi metodami. Amatorzy dobrego zbójnickiego smaku będą mieli okazję degustować różnych odmian miodu, wędlin, serów, powideł, win, nalewek.

 

Tekst opracował: Leszek Młodzianowski – autor SZLAKU ZBÓJNIKÓW KARPACKICH www.zbojnickie.pl

Nasze marki parasolowe:

 Ze zbójnickim pozdrowieniem: Leszek Młodzianowski – harnaś Zbójnickiego Szlaku!

mapa zbojnikolandii poprawna 

[1]zob.wykaz obejmujący około 1000 pozycji: http://www.zbojnickiszlak.pl/index.php?menu=b&id_menu=1066

[2]zob. http://www.fundacjazbojnickiszlak.pl  i http://www.zbojnickiszlak.pl

[3]zob. np.: http://szlakimalopolski.mik.krakow.pl/2014/09/27/miejscowosci-tematyczne/; http://wioskitematyczne.pl/;http://witrynawiejska.org.pl, http://www.krawiec-adam.pl/portal/kraina_gier_logicznych/krok_II.pdf

[4]zob. np.  http://witrynawiejska.org.pl, www.krawiec-adam.pl/portal/kraina_gier_logicznych/krok_II.pdf

[5]http://www.muzeum.sacz.pl/51,Miasteczko_Galicyjskie.html

[6]www.vmp.cz

[7]zob. https://pl.wikipedia.org/wiki/Szlak_Zb%C3%B3jnik%C3%B3w_Karpackich

[8]zob.http://www.fundacjazbojnickiszlak.pl/zbojnictwo-karpackie/kim-byl-hetman-zbojnicki.html

Projekt „SZLAK ZBÓJNIKÓW KARPACKICH” oraz "ZBÓJNIKOLANDIA" FIRMY LESZEK MŁODZIANOWSKI ZBÓJNICKI SZLAK Sp. z.o.o., a w szczególności prezentowane koncepcje, pomysły i rozwiązania na mocy ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych z dn. 04.02.1994 r. Dz. U. nr 24 poz. 83 stanowią własność autora. Projekt „SZLAK ZBÓJNIKÓW KARPACKICH” oraz "ZBÓJNIKOLANDIA"ani żadna z jego części nie może być w żaden sposób kopiowana, powielana, dystrybuowana bez pisemnej zgody autora.